Äntligen Väst Maj 2024

4 ÄNTLIGEN (H o l l y w o o d – U S A) Minns du när man kunde köpa sig en sprillans ny Saab och pruta på bilköpet efter bästa förmåga? Det var tider det, och man behövde inte skämmas för att köra en bensin- eller dieselbil. Den traditionella semesterresan kunde göras utan risk för att behöva övernatta halvvägs då batterierna gett upp och kön vid laddstolparna spårat ur. Kanske låter det som en evighet sedan men vi snackar femton år. Lika länge som jag varit USA-korrespondent för bilnyhetsbyrån CNP. Kanske markerar den här 15-årströskeln ett år av comebacker? Hittills har det gått tretton suvar på dussinet, men förmodligen inte så länge till. Kombivågen tycks vara tillbaka efter att ha varit en bristvara under elbilsomställningen. Men nu finns budgetbilen MG5 Electric och precis raka motsatsen i form av Porsche Taycan Sport Turismo. Mellan dessa pressar Nio ET5 Touring in sig tillsammans med Zeekr 001 och stekheta Volkswagen ID.7 Touring. En annan comeback sker i Trollhättan. Visserligen är det drygt 15 år sedan vi kunde köpa en ny Saab men det lär rulla över 200 000 Trollhättebilar runt om i världen och alla har ett gemensamt dilemma: bristen på reservdelar. Men nu ska det bli ändring på det och ambitionen från Saab Parts är att få i gång produktionen av alla viktiga komponenter till såväl nyare som äldre modeller. Volkswagen hade länge en reklamslogan ”ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli”. Nu kan Saab göra en variant på samma tema! VART TOG FÖRRESTEN alla internationella bilsalonger vägen? Förr var det närmast obligatoriskt för alla biltillverkare att närvara men så kom pandemin i vägen och plötsligt fick man upp ögonen för de hutlösa monterhyrorna. Många biltillverkare började med egna premiärevent men kanske väntar ytterligare en storstilad comeback. Genèves bilsalong öppnade upp sina portar i mars och i oktober är det dags för Mondial de l’Auto i Paris. Det här kan vara början på en ny era. Comeback vill jag också kalla det när flera biltillverkare vågar byta fot. Från att ensidigt lovat ett slutdatum för tillverkning av bensin- och dieselmotorer så börjar man rucka på besluten. Verkligheten har visat att elektricitet fungerar, men inte i stor skala. Infrastrukturen måste byggas ut och hur i all sin dar ska vi få tag i all elektricitet? Många frågor hänger i luften och flera elbilstillverkare kämpar för sin överlevnad. Det som var nyhetens behag och ställde fossilbilen i skamvrån föll på eget grepp och har på nytt släppt fram trotjänaren i rampljuset. VAD HÄNDER DÅ 15 år framåt i tiden? Tja, jag tror inte på några jätteförändringar. Våra politiker lär fortsätta tjafsa om elektricitet och när det blir valår försöker man återigen fiska röster genom att ta upp frågan om statliga elbilssubventioner. Men en sak är jag relativt säker på - att Nato kommer kräva en rejäl upprustning av det svenska väg- och järnvägsnätet. Det tjänar vi alla på och när ändå grävmaskinerna har skopan i marken är det bara att passa på att bygga laddstolpar. 15 ÅR SOM USA-KORRE BILNYHETSBYRÅN JOHANNES GARDELÖF CNP AB PRESENTERAR: KRÖNIKA / CARL-INGEMAR PERSTAD MOTOR KRÖNIKA

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ5NTcx