Äntligen Skövde juni 2024

8 ÄNTLIGEN Efter några sekunders tekniskt strul säger vi hej till varandra genom skärmen. Catarina sitter avslappnad i soffan hemma i kråkslottet, som hon själv benämner det, i Kolmårdens djupa skogar. Glasögonen håller undan de ostyriga lockarna från ansiktet och hennes leende når hela vägen ner till Malmö, där undertecknad befinner sig. Strax är vi igång och Catarina berättar i lyriska ordalag om vad som egentligen är grejen med opera på Läckö slott: – Jag brukar likna det vid idrott eftersom det är en fyskisk prestation att sjunga opera. Sångarna laddar inför föreställningarna med särskilda förberedelser, följer formkurvor och finslipar teknik. Det som skiljer opera från idrott är att den är kopplad till ett konstnärsskap. När opera framförs på Läckö Slott blir det magiskt, fortsätter hon. Vi sitter tätt tillsammans på samma ”torg” – publik, musiker och sångare. Det finns inga sceningångar – alla går in genom samma 1600-tals valv och vi liksom omkramas av slottets höga stenväggarna. Förutom operans wow-faktorer, som Catarina kallar dem, är det den vackra miljön, akustiken och det unika scenrummet som gör föreställningarna så speciella. –Vi utgår alltid från slottet och dess förutsättningar i våra föreställningar. Det måste vara äkta, tillgängligt och begripligt. Så mycket som en tredjedel av besökarna är helt nya operabesökare, en tredjedel är folk från trakten och en tredjedel utgörs av den vana operapubliken som många gånger reser långt för att se Läcköoperans produktioner. EGEN KOSTYMUTSTÄLLNING Efter sexton år på slottet känner hon varenda skrymsle och vrå, och förutom sommaroperan och annan scenkonst har hon även utvecklat barnverksamheten på Läckö. Hon har också varit inblandad i skapandet av TEXT: LENA GUSTAFSSON CATARINA GNOSSPELIUS – prestigelös humanist som får människor att blomma Hon liknar opera vid idrott och menar att den skulle kunna vara för alla. – Opera är som att streama live! Här finns inga filter eller pålagda effekter. Allt är här och nu och det finns ingen möjlighet att fuska, säger Catarina Gnosspelius som i sommar gör sin sista säsong som verksamhetsledare vid Läckö- operan. Hon är medveten om att många har fått för sig att opera bara är för den kulturella eliten men menar att inget kunde vara mera fel: – När någon säger att de är rädda för opera frågar jag om de är rädda för att se till exempel Armand Duplantis hoppa stavhopp. På Läckö har vi lyckats jobba bort de där fördomarna om att opera endast är för ett fåtal. FAKTA CATARINA GNOSSPELIUS FAMILJ: Två vuxna döttrar, ett barnbarn och en särbo. LYSSNAR PÅ: Fågel- kvitter och vågsvall. LÄSER: Just nu korrektur till Läckö- operans programblad. ÄTER: Så nyttigt jag kan, annars börjar kroppen att värka. DRICKER: Vatten, must från egna äpplen och champagne. FÖREBILD: Många! Allt ifrån Kulla-Gulla till Shakespeare. Jag har också mött fantastiska mentorer IRL. RÅD TILL DIG SJÄLV SOM 14-ÅRIG TJEJ: Que sera, sera. LIVSMOTTO: Samklang. >>> Catarinas Operakostym-utställning öppnar den 8 juni. Kostymen är designad av Marcus Olson.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ5NTcx